Maailma muuttuu tällä hetkellä nopeammin kuin koskaan aiemmin. Samalla muuttuu myös vaatimukset johtamista kohtaan. Takahuoneista tai asemavaltaan perustuva johtaminen on siirtymässä vihdoin historiaan. Tämän päivän johtaja tai esimies joutuu kohtaamaan työntekijänsä aivan eri tavoin, kuin vielä muutama vuosikymmen sitten.
Uusien työntekijäsukupolvien esiinmarssi on tuonut aivan uuden haasteen monelle esimiehelle tai johdolle. Yhä useampi työntekijä haluaa olla toteuttamassa itseään työnsä kautta. Enää ei hyssytellä, eikä pelätä, asiat ja epäkohdat uskalletaan nostaa esille. Uudet sukupolvet haluavaa olla mukana määrittelemässä, millä tavalla työtään tekee. Samalla on nostanut päätään ajatus kasvun sekä työn merkityksellisyyden kokemisesta työssä. Lisäksi työn teon valvominen ja työn mikromanageeraus tappavat tehokkaasti autonomiaa himoavan motivaatiota. Nämä asettavat aivan uusia vaatimuksia johtamisjärjestelmien uudistamiselle.
Suomalaisessa johtamisessa on pitkään nojattu asioiden johtamiseen, eli manageeraukseen. Sillä on pärjätty ja tärkeäähän se on. Kilpailun koventuessa sekä parhaiden osaajien sitouttamisessa yrityskulttuuri ja johtamistapa korostuvat koko ajan enemmän ja ovat usein merkittävä kilpailutekijä yritykselle. Prosessit ja tuotannon tehokkuus ei välttämättä enää olekaan se kriittisin menestystekijä tai arvon määrityksen mitta. Yrityksen tehokkuutta määrittää jatkossa yhä enemmän kommunikaation laatu ja yrityksen arvoa ihmisten väliset suhteet.
Keskiöön on nousemassa yhä näkyvämmin laadukas Leadership, ihmisten johtaminen. Joku puhuu palvelevasta johtamisesta, toinen valmentavasta. Yksilön henkilökohtaiset ominaisuudet huomioiva, yksilön voimavarojen- sekä tunteen johtaminen on vihdoin saavuttanut aseman, josta keskustellaan laajasti. Liiderin täytyy saada työntekijän ylittämään itsensä. Sisäisen motivaation kasvu on välttämätön, työntekijän on motivoiduttava työstään siten, että omaehtoinen osaamisen kehittäminen on mieluista. Muuten nopea muutos ajaa ohi.
Voidaankin sanoa, että Leadershipin vallankumous on alkanut. Osa vaatii, että jokainen työntekijä on oikeutettu hyvään johtamiseen. Esimiehen tehtävänä on auttaa työntekijää kokemaan iloa, onnistumisia ja kasvua työssään sekä löytämään koko potentiaalinsa. Saavuttamaan se taso, johon työntekijä ei ehkä itsekään uskonut pystyvänsä.
Seuraavat vuodet tulevat olemaan suurta työelämän muutoksen aikaa. Useat tutkimustulokset tukevat tätä. Suunta on kuitenkin oikea, sillä aito kohtaaminen, läsnäolo ja arvojohtaminen tulevat lisääntymään. Ja mikä parasta, nämä tulevat lisäämään hyvinvointia työssä, jolla lisätään lopulta nopeimmin myös tehokkuutta.